کد مطلب: 170880
بيماري VHS در کمين مزارع ماهي چهارمحال و بختياري
تاریخ انتشار : 1395/08/11 11:29:02
نمایش : 1587
مديرکل دامپزشکي چهارمحال و بختياري گفت: در کمين بودن بيماري هاي ويروسي و باکتريايي در مزارع پرورش ماهي استان بخصوص بيماري VHS باعث تلفات سنگين به مزارع مي شود.














به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز، بيماري VHS (خونريزي پوزه در آبزيان) از بيماري‌هاي ويروسي در ماهيان است.

—اين بيماري توسط ويروس VHSV در ماهي ها به وجود مي آيد که از نوع ويروس هاي RNA دار بوده و به شکل گلوله تفنگ است؛ عامل بيماري يک "رابدوويروس" است و به شدت به حرارت حساسيت دارد.

اين ويروس در دماي ۶۰ درجه سانتي گراد در عرض 15 دقيقه از بين مي رود و در دماي صفر درجه سانتي گراد به مدت ۲۴ ساعت ولي در ۲۰ – درجه سانتي گراد به مدت طولاني زنده مي ماند.

ويروس VHS داراي چهار نوع ژنوتيپي شامل ژنوتيپ هاي ۱ و ۲ و ۳ که عمدتا در اروپا و آسيا يافته شده و باعث يک بيماري شديد در ماهي هاي قزل آلاي رنگين کمان مي شوند و ژنوتيپ نوع ۴ که نژاد آمريکاي شمالي هم ناميده مي شود در ماهي هاي وحشي در غرب و شرق کرانه هاي امريکاي شمالي يافته شده است و اخيرا در ابخيز درياچه هاي بزرگ نيز يافته شده است. بيماري خون‌ريزي پوزه (VHS) يک بيماري فصلي است که شديدترين اپيدمي آن در اواخر زمستان و اوايل بهار زماني که درجه آب بالا مي‌رود، ديده مي‌شود.

اين بيماري از بسياري از کشورهاي غرب و شرق اروپا، شوروي، آمريکا و خليج آلاسکا گزارش شده که در صد ابتلا به تلفات بسيار بالا است و معمولا منجر به مرگ و مير قابل توجهي در ماهيان مي گردد.

قزل آلاي رنگين کمان در تمامي سنين حساس است با اين حال در ماهيان کمتر از ۶ ماه بيماري شديدتر بوده و مرگ و مير شديد تري ايجاد مي کند.

VHS يک بيماري تقريبا فصلي است و بيشتر در زمستان و در دماي ۱۰درجه سانتي گراد اتفاق مي افتد.

در بهار تلفات آن کمتر است و در تابستان و پائيز تقريبا قطع مي شود.

انتقال بيماري عمدتا توسط آب آلوده به ويروس صورت مي گيرد؛ انتقال از طريق سطوح تخم هاي آلوده ممکن است صورت بگيرد اما انتقال عمودي و ورود ويروس به داخل تخم به اثبات نرسيده است.

VHS باعث تلفات سنگين به مزارع مي شود

دکترعبدالمحمد نجاتي مديرکل دامپزشکي چهارمحال و بختياري در گفت و گو با جهانبين نيوز، اظهار کرد: در کمين بودن بيماري هاي ويروسي و باکتريايي در مزارع پرورش ماهي استان بخصوص بيماري VHS باعث تلفات سنگين به مزارع مي شود.

وي گفت: در استان چهار محال و بختياري بالغ بر ۳۷۰ مزرعه پرورش ماهي وجود دارد که در صورتي که تمهيدات بهداشتي دامپزشکي از جمله مکانيزه کردن مزارع انجام شود بيشتر مشکلات پرورش دهندگان از بين رفته و توليد بالاتري نيز خواهيم داشت.

نجاتي بر ضدعفوني آب قبل از ورود به استخرهاي پرورشي تاکيد و گفت: برقرار کردن اشعه UV و ازن مي تواند به مقدار بسيار قابل توجهي در ضد عفوني آب موثر باشد.

انتهاي پيام/1022ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg